Khamis, 22 Julai 2010

APAKAH MEMANCING DAPAT MENJADI PENAWAR MENGHILANGKAN STRESS?

Apakah memancing Dapat Menjadi Penawar Menghilangkan Stress?
Jawapannya ialah YA. Stress adalah salah satu penyakit yang menyerang fikiran, syaraf – syaraf tubuh menjadi tegang dan penat kerana beban fikiran yang jenuh dan berakhir pada keletihan fikiran..betul tak? banyak orang stress meluangkan waktunya dengan berbagai macam hobby yang menyenangkan, jalan – jalan, rekreasi, olahraga , shopping dan lain lain yang intinya mengubati keletihan fikiran dengan kegembiraan yang sesuai dengan keinginannya Hobby memancing adalah salah satunya...

Memancing ikan
Mengail ikan salah satu hobby yang mengasyikkan , mancing melatih fikiran untuk focus, hobby ini boleh mengajarkan orang untuk bersabar dan bersabar. Meskipun kalau sepintas dilihat cuma diam dan menunggu ( banyak orang cakap ini adalah pekerjaan yang membuang waktu ) tapi..untuk boleh mendapatkan ikan juga diperlukan konsentrasi …..sedikit anda hilang konsentrasi pada pelampung yang bergerak, kemungkinan umpan yang ada di mata kail hilang.

Kesabaran pemancing pun kadangkala juga boleh dilihat ketika ia menarik joran yang sudah di tarik ikan. Teknik yang bagus akan memberikan hasil ikan dapat diangkat..kalau anda terburu- buru menarik kailnya mungkin saja ikannya malah terlepas apalagi kalau ikannya yang besar. Ternyata orang memancing masih memerlukan pengetahuan juga..?

Banyak kaki pancing mengatakan bahawa kadang – kadang setelah mereka memancing seharian, mereka pulang ke rumah tanpa hasil apa – apa. Ikan kecil pun tidak..tetapi masih boleh tersenyum..padahal kalau dikira-kira perbelanjaan untuk beli umpan, pancing,kos perjalanan kalau dibelikan ikan di pasar sudah boleh buat makan sekeluarga..

Dah namanya juga hobby…kata orang bijak, hobby itu tak kenal harga…yang namanya kepuasan itu tak dapat dinilai dengan wang ringgit…janji stress hilang, perasaan dan tubuh jadi segar bugar… selesai mengail tak menyerabutkan otak walaupun banyak wang yang dibelanjakan untuk tujuan memancing bukan jadi satu masalah,yang penting puaaaaaass…bukan begitu teman?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan